Organisatiecultuur

Organisatiecultuur
Kinderopvang is mensenwerk. Niet organisatie zorgt voor tevreden cliënten. Dit doen medewerkers. Wij en onze collega’s. Wij luisteren goed naar de wensen van onze cliënten, kijken naar hun mogelijkheden, zijn vriendelijk en verlenen professionele zorg. Nog een belangrijk punt is door collega’s te ondersteunen.
De kwaliteit van de opvang die we bieden hangt voor een belangrijk deel af van het gedrag en de houding van onze medewerkers. Daarom zijn er binnen ons KDV afspraken gemaakt over de wijze waarop wij onze cliënten, maar ook onze collega’s, medewerkers en overige partijen wensen te bejegenen.
KDV de groene start hecht veel waarde aan een goede zorgrelatie tussen pedagogisch medewerkers en de kinderen/opvoeders. Dat vraagt om respect, vertrouwen, betrokkenheid en goede communicatie tussen hen beiden. De cliënt moet er op kunnen rekenen dat er goede opvang wordt geboden waar de ontwikkeling van het kind centraal staan. Bovendien moet de cliënt er op kunnen vertrouwen dat ook hun privacy voldoende wordt gewaarborgd.
Ook hecht KDV de groene start veel waarde aan de natuur en aan duurzaam leven. Er wordt van onze medewerkers verwacht dat zij dit beleid zullen opvolgen. De natuur is erg belangrijk binnen onze opvang maar staat niet centraal. De kwaliteit van de opvang en de ontwikkeling van het kind staan centraal. Ieder kind heeft het recht om zich op een leuke, goede en veilige manier te ontplooiien.

Belangrijkste gedragsregels binnen ons KDV:
Respect
Van onze medewerkers verwachten wij dat zij onze cliënten serieus nemen en met respect behandelen. Cliënten worden op een vriendelijke wijze benaderd en medewerkers geven ze aandacht en tonen begrip. Onze medewerkers zullen de privacy van onze cliënten waarborgen en informeren de clienten op een eerlijke en begrijpbare manier. Totslot dragen onze medewerkers bij tot het voorkomen en bestrijden van discriminatie. Zij respecteren de menselijke waardigheid zonder onderscheid van persoon en status.
Betrouwbaarheid, loyaliteit en een kritische blik
Van onze medewerkers verwachten wij dat zij het uitgezette beleid volgen en zich loyaal en dienstbaar opstellen. Zij werken efficiënt en doelmatig en laten zich niet in met frauduleuze handelingen. Onze medewerkers zijn op de hoogte van ons beleid en volgen deze op. Indien onze medewerkers ideëen hebben die verbetering van onze opvang nastreven, zullen zij deze schriftelijk danwel mondeling inbrengen in de daartoe bestemde overleg momenten.
Professioneel handelen
Onze medewerkers leveren kwalitatief goed werk, op integere, oprechte en betrokken wijze. Zij bezitten de kennis en vaardigheden die nodig zijn om hun beroep goed uit te oefenen. Zij ontplooien initiatieven en ondersteunen activiteiten die zorgen voor een verdere ontwikkeling van het beroep. Onze medewerkers zijn in staat zich te verantwoorden voor hun keuzes vanuit publieke, professionele en persoonlijke normen en waarden.
Collegialiteit en samenwerken
Onze medewerkers hechten veel waarde aan vriendelijkheid, humor, belangstelling en waardering en helpen graag een ander wanneer deze hulp nodig heeft. Onze medewerkers maken deel uit van een team en voeren hun werk als zodanig uit.
Integriteit
Onze medewerkers voeren hun werkzaamheden op een eerlijke en oprechte wijze uit en laten zich niet beïnvloeden door oneigenlijke zaken. Zij maken geen misbruik van hun positie in de organisatie en nemen verantwoordelijkheid voor eigen handelen, zijn aanspreekbaar op hun gedrag en spreken ook anderen hierop aan
Maak jouw eigen website met JouwWeb